Köp- och leveransvillkor
Köpvillkor
Följande köpvillkor gäller för, om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad ”kunden” eller ”du”) och Sallys – en reko affär (nedan kallad ”företaget eller ”vi” & ”oss”). Vid försäljning till konsument tillämpar vi de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning.
1. Allmänt
Vi säljer secondhand varor samt hälsoprodukter via internet till privatpersoner i Sverige. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. Produkterna som vi säljer är noggrant genomgångna och är i fint skick, om inget annat anges i beskrivningen.
2. Beställning
Beställning av produkter görs på vår hemsida. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att kontakta oss på e-post: kund@sallys-enrekoaffar.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner dessa köpevillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, lagerdifferenser, leveranstid, produktinformation etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart välja att avboka din order utan kostnad.
3. Betalning
Du betalar med Swish eller banköverföring.
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid din beställning. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra priserna för våra produkter.
4. Integritetspolicy
Vi kan komma att behandla dina personuppgifter vid din användning av vår sida. Information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i vår Integritetspolicy.
5. Immateriella rättigheter
Allt innehåll på vår sida, såsom text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, samt alla immateriella rättigheter relaterade därtill (såsom upphovsrätter, designrättigheter, mönsterrättigheter och varumärken), tillhör företaget eller företagets leverantörer och är skyddat av svensk och internationell lag. Du förvärvar ingen äganderätt till sådant innehåll eller sådana immateriella rättigheter genom din användning av vår sida eller genom köp av produkter från oss.
6. Frakt och leverans
Hos oss får du fri frakt när du beställer varor för 1 500 kr eller mer – förutsatt att varorna skickas som varubrev alternativt postpaket till närmaste postkontor med Postnord. Gäller ej varor som väger mer än…
När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som ska leverera din order inom utsatt tid. Vi kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager när du gjorde din beställning eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören själv orsakar en försening.
Efter som vi är ett litet företag, har vi inte möjlighet att skicka varor varje dag utan samlar våra beställningar och skickar på måndagar och torsdagar.
När vi har skickat din order får du en leveransbekräftelse med ett kollinummer eller en spårningslänk till din e-postadress. Om ditt paket skickas med flera leveranser får du också flera leveransbekräftelser. Använd kollinumret eller spårningslänken för att spåra din leverans.
6.1 Leveranstid
Leveranstiden baseras på artiklarna i varukorgen, ditt postnummer samt det fraktsätt som valts. I kassan finner du en uppskattad leveranstid för just dina varor. Denna information finner du även i din orderbekräftelse när köpet har genomförts.
6.2 Leveranssätt
Leverans av beställda varor sker genom Postnord eller DHL via de olika alternativen du ser nedan.
Varubrev
Leverans hem till brevlådan – Postnord (69 kr)
Vid mindre försändelser på enstaka produkter, eller med en totalvikt som understiger 2 kg, levereras varubrevet direkt hem till din brevlåda. Om försändelsen är för stor för din brevlåda lämnas den utanför din dörr eller lämnas vid brevlådan i en påse. Du behöver inte vara hemma för att ta emot din leverans, utan den levereras utan kvittens.
Observera att leveransansvar upphör när försändelsen lämnats i brevlåda eller utanför dörr.
Vill du inte att dina varor ska levereras till dörren eller i en påse vid brevlådan bör du välja någon av våra andra erbjudna leveranssätt, exempelvis leverans till ett utlämningsställe eller hemleverans med kvittens.
Vi erbjuder fri frakt med varubrev när du beställt varor för 1000 kr eller mer.
Postpaket
Leverans till utlämningsställe – Postnord (79 kr)
Försändelsen anländer till ditt närmsta Postnord-ombud, t.ex. en närliggande livsmedelsbutik. En SMS-avisering skickas ut med information om vart du kan hämta ditt paket. Paketet måste hämtas inom 7 (sju) dagar för att förhindra att det skickas i retur till oss.
Vi erbjuder fri frakt med postpaket till utlämningsställe när du beställt varor för 1000 kr eller mer.
Hemleverans
Leverans till din ytterdörr – Postnord (129 kr)
Leverans sker fram till din ytterdörr på en helgfri vardag. Postnord kontaktar dig för att boka utkörning. På de flesta ställen kan du välja antingen dag- eller kvällsleverans, men på vissa ställen kan du bara välja ett av alternativen. För att kontrollera vad som gäller där du bor kontakta Postnord på 0771-33 33 10.
Leverans till din ytterdörr – Budbee (99 kr)
Leverans sker fram till din ytterdörr på vardagar mellan kl. 17-22. I Göteborg, Malmö och Stockholm sker leveranser även söndagar mellan kl. 16-22. En avi med en spårningslänk där du kan följa försändelsen skickas ut via mejl eller SMS. Budbee hemleverans är endast valbart på vissa orter. Du kan se i kassan om Budbeelevererar hem till dig. Om du inte är hemma kan du välja att Budbee lämnar din leverans utanför din ytterdörr.
.
6.3 Transportansvar
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vi ansvarar dock inte för varor som lämnats ut med PostNords tjänst FlexChange eller paket som lämnats ut utan kvittens där du som kund valt detta som leveranssätt.
Vid en eventuell retur till oss är det du som kund, som har ansvaret för att returen returneras korrekt utifrån våra returvillkor, och du är ansvarig för din köpta produkt (inklusive skador som orsakas produkten) fram till dess att du lämnat denna till transportören som ska returnera produkten till oss.
6.4 Transportskador
Om produkten är skadad när du tar emot produkten bör detta anmälas omgående till vår kundservice (länk till kontakt). För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.
Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.
En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till oss.
Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.
6.5 Ej utlöst order
Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för den hantering som uppstår om du inte hämtat ut levererade produkter i tid (returfrakt, expeditionskostnad etc.).
Därför tar vi ut en avgift på 299 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan behöver du först kontakta kundservice som hjälper dig med en retur av paketet.
7. Ångerrätt, produktgaranti och öppet köp
7.1 Ångerrätt
När du handlar på MINSIDA.SE har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Ångerfristen börjar löpa den dag du eller någon i ditt ställe mottar produkten.
Ångerrätten gäller inte för varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt anpassats efter dina önskemål eller på produkter som av hygienskäl inte kan återlämnas om dess försegling brutits. Om en vara har plomberats eller förseglats på annat sätt får du inte bryta förseglingen om du vill utöva din ångerrätt.
Om du vill utöva din ångerrätt ska du följa instruktionerna som anges här (LÄNK).
Om du inte vill använda ovan alternativ kan du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, du hittar den här (LÄNK).
Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till oss. Varan ska skickas väl emballerad i gott skick. Om varan inte returneras i godtagbart skick har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Du kan läsa mer om det här (LÄNK).
Hygienprodukter
Ångerrätten omfattar inte produkter som inte kan säljas igen av hälso- eller hygienskäl. Detta omfattar till kosmetiska produkter, underkläder o.s.v. Detta gäller även produkter med begränsad hållbarhet som snabbt kan försämras eller bli för gamla, och produkter som klassas som färskvaror.
Produkter i försämrat skick
Om produkten har använts mer än vad som krävs för att du ska kunna fastställa dess egenskaper och funktioner, förbehåller vi oss rätten att göra ett skäligt prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta kundservice som bedömer om en retur kan göras.
7.2 Så returnerar du en vara
Nedan följer instruktioner om hur du returnerar din köpta produkt, för att din ångerrätt eller rätt till öppet köp ska gälla.
Budbee
Returnera en vara genom att följa dessa steg:
1. Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning. Försegla paketet noggrant.
2. Boka en retur via Budbees app eller genom att kontakta oss. Du väljer själv vilken dag du vill att ditt paket ska hämtas upp. Budbee fäster en returetikett på paketet vid upphämtning. Det medföljer inte en returetikett i ditt paket.
Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet.
Postnord
Returnera en vara genom att följa dessa steg:
1. Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning. Försegla paketet noggrant.
2. Fäst den medföljande returfraktsedeln ovanpå den gamla fraktsedeln. (I vissa leveranser medföljer ingen retursedel. Då behöver du först kontakta kundservice som skickar ut en retursedel till dig via mejl.)
3. Lämna in paketet på ett PostNord-ombud eller boka upphämtning av paketet i PostNord-appen eller via PostNords hemsida. Spara kvittot som returbevis.
Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet.
8 Returavgift
Nedanstående returavgifter tas ut när du utnyttjar din ångerrätt eller rätt till öppet köp:
• Kläder och skor – 49 kr.
• Övrigt smått och mellanstort gods (paket med vikt under 20 kg) – 99 kr.
• Skrymmande gods (paket med vikt över 20 kg) – 249 kr.
Det är du som kund som har ansvaret för att dina returvaror lämnas in till vald transportör på ett korrekt sätt. Notera därför paketets kolli-ID när du skickar paketet från ditt ombud, och be om ett kvitto om du inte får ett.
Returfraktkostnaden dras av automatiskt från ditt återbetalningsbelopp. Om du ångrar ditt köp och önskar returnera hela din order ska du kontakta kundservice inom 14 dagar efter du eller någon i ditt ställe har mottagit din order och meddela att du önskar ångra ditt köp. Om du valde det billigaste fraktalternativet vid köpet får du även fraktkostnaden du betalade vid köptillfället återbetalad. Om du returnerar delar av din order, eller inte kontaktar oss förrän efter 14 dagar, återbetalas fraktkostnaden inte. Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Det gör du på Klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10.
Önskar du att neka ditt paket hos ombudet måste du kontakta vår kundservice innan detta görs för att inte bli debiterad avgiften för ej utlöst order.
Om produkten är skadad, om du inte har fått din retursedel eller om du har några andra frågor, kan du alltid kontakta oss här (LÄNK).
9. Reklamation
När du handlar hos oss har du 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. För varor med digitala delar är reklamationstiden tre år eller den längre tid som avtalet löper.
Produktgarantin omfattar endast tillverkningsfel som fanns när du fick produkten.
Ursprungliga fel måste kunna uppvisas för och bekräftas av oss, för att produktgarantin ska gälla. Produktgarantin innebär att du, beroende på situationen, kan erbjudas en kostnadsfri reparation, ny produkt eller reducering av originalpriset.
Produktgarantin gäller inte om vi inte kan hitta felet hos produkten, eller om du självhar orsakat skadorna.
Om du vill göra en reklamation och/eller göra produktgarantin gällande, vänligen kontakta vår kundservice här (LÄNK). Vi kommer att be dig att skicka en beskrivning av produktens fel och bildmaterial som tydligt bevisar felet, så att vi kan hjälpa dig vidare i processen. Eventuell återbetalning kommer att ske så snart som möjligt efter att vi har mottagit och registrerat den defekta produkten på vårt lager.
Vi betalar givetvis kostnaden för returfrakten om du gör produktgarantin eller reklamationsrätten gällande.
10. Force majeure
Om vårt fullgörande av våra åtaganden enligt dessa villkor eller ingångna avtal väsentligen försvåras eller förhindras på grund av omständigheter som vi inte kan råda över och som vi inte skäligen kan ha förutsett, ska detta befria oss från fullgörande av våra förpliktelser, samt skadestånd och andra påföljder (s.k. force majeure). Sådana oförutsebara händelser kan vara krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, samt andra fördyrande omständigheter och händelser utanför vår kontroll.
11. Övriga villkor
Vi har rätt att använda underleverantörer för fullgörande av våra förpliktelser enligt dessa köpvillkor.
Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa köpvillkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter.
Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i dessa villkor.
12. Gällande lag och tvist
Dessa köpvillkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt, dock med undantag för sådana internationellt privaträttsliga bestämmelser som medför tillämpning av rätten i någon annan jurisdiktion.
Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via https://www.arn.se/konsument/, +46 85 08 860 00 eller arn@arn.se. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.
13. Kontakt
Besöksadress:
Sallys – en reko affär
Karlskronagatan 18
372 30 Ronnebt
Utdelningsadress:
Sallys – en reko affär
Karlskronagatan 18
372 30 Ronnebt
Kontaktsidan (LÄNK)